Schuif dat blok aan de kant!

Het kan niet waar zijn dat ik met al m’n plannen voor een bestseller, met de Dag voor de Literatuur op 9 maart in het vooruitzicht en met genoeg inspiratie voor een blog, de aanzet tot schrijven mis.

Gewoon doen! spreek ik mezelf toe. Al zie je torenhoog op tegen die enorme berg, start bij het eerste blok aan de voet van de berg en schuif dat blok aan de kant. Step by step. Ik adviseer het coachees dagelijks; coachees die opzien als een berg tegen die nieuwe loopbaan, die ingewikkelde opdracht of die belangrijke missie.

Lees meer

De poort naar je gevoel

Zelf ben ik van nature nogal van de ratio en heb lange tijd geprobeerd te bedenken, daar ga je al, wat m’n gevoel nu is. Gevoel, dat was iets voor thuis, verstand gebruiken we op ons werk. Het wordt ingewikkeld als we ons gevoel gaan vermengen met ons werk, dacht ik. Totdat ik begreep, dat feit alleen al sprak me aan, dat de zakelijke wereld steeds meer gebaat is bij het toelaten van gevoel; bij het nemen van beslissingen, het bepalen van de koers, innovatie, samenwerken, ontwikkelen.

Lees meer

Venijnig

In de onderwijspsychologie is de veronderstelling dat leerlingen beter gaan presteren naarmate bij de leraren tevoren een hogere verwachting van hen is gewekt. Vier oorzaken worden genoemd: leraren zijn vriendelijker tegen hen, geven hen meer informatie en leermateriaal, laten hen langer praten als ze een vraag beantwoorden en gaan op het antwoord in, bij foute antwoorden helpen ze hen het antwoord te verbeteren door verder door te vragen.

Lees meer